LEDER 20. FEB 2022 KL. 12:50

Køge Kommune ♥️ 4600 Køge

Af: Rolf Larsen

I hvert fald hvis man udelukkende ser på Køge Kommunes officielle Instagrams profil. Her er eksponeringen af 4600 Køge helt skæv i forhold til resten af kommunen.

Køge Kommune ♥️ 4600 Køge
Køge Kommunes Instagram profile er først og fremmest en forherligelse af at bo i 4600 Køge.


Køge Kommune har valgt at have en profil på Instagram. Den har i skrivende stund 3.379 følgere og har siden starten i siden starten den 24. januar 2020 haft 175 opslag.

I profilens beskrivelse står der følgende:

Vi ♥️ Køge Kommune, og vi er ikke bange for at vise det. Følg os - og vi følger fluks tilbage 👍.

Der er indført to hashtags #sammenomkøge og #smukkekøge.
Selve kanalen drives af kommunikationsafdelingen i Køge Kommune, som har en chef og fem ansatte.

Af de 175 opslag er der tre billeder fra Borup. Et med en blomsterkumme kommunen har sat op, og et af et kunstværk også opsat af kommunen. To billeder af en solnedgang over Lille Skensved, fire fra Bjæverskov, et fra Herfølge kirke med nogle blomster, og endelig et med et shelter i nærheden af Ejby. Det var det. Resten af de mange billeder, 164 opslag, er fra 4600 Køge.

Selv de billeder hvor kommunikationsafdelingen har valgt, det sker et par gange, at hylde monarken, har de valgt udelukkende at vise billeder fra hendes besøg i Køge. Ikke et – bare et - fra besøget i Borup.

Udgangspunktet er som hovedregel omkring Torvet, Strædet eller strandene i Køge. Der er dog også flere billeder fra Køge Ås og Hastrup søerne.

Hverdagsnyt har naturligvis forelagt kommunikationsafdelingen hvorfor eksponeringen af 4600 er så massiv, mens det er yderst sparsomt med billeder fra resten af kommunen. Det var i øvrigt først efter tredje rykker, at der overhovedet kom et svar. Forklaringen er at afdelingen ikke bruger mange ressourcer på selv at tage billeder til kanalen, men de lever i høj grad af de billeder som borgere og foreninger tager og tagger afdelingen i, og som de må låne.

Som eksempel dette billede. Ifølge kommunikationsafdelingen er det taget af deres egen event-medarbejder, som deltog i eventet. Jeg kan ikke helt forstå hvad der menes med ”Event” her, da det for mig blot er et billede som er taget ved Gammel Kjøgegaard, og lagt på Instagram kanalen.

Det er et klassisk eksempel hvor en medarbejder tager ud, snupper et billede og eksponerer hvor skønt det er at bo i Køge, og hvor der er dejlig natur få hundrede meter fra bylivet i centrum.
Der er i øvrigt en kommentar fra en borger som også undrer sig over den skævvridning der er af billeder fra 4600 i forhold til kommunens øvrige lækre steder.
Han fik aldrig svar.

Steder som jeg i øvrigt ikke tror ret mange fra kommunikationsafdelingen aner eksisterer.

Treenighed
Treenigheden mellem Køge Kommune, Køge Handel og Connect Køge (Visit Køge) er også udtalt på Instagram profilen. Kort før Jul tømte politikerne i det daværende Økonomi udvalg kontoen (220.000 kr. ekstra til Køge Handel mod normalt kr. 66.500 årligt) til fordel for ekstra lys til butikkerne i Køge, mens politikerne ikke et sekund tænkte på, at fordele nogle af pengene til andre erhvervsorganisationer i kommunen.

På Instagram profilen fortsætter denne treenighed.

Ikke nok med at de er gode til at spille hinanden gode, men det er som om de ved at blive ved med at spille sammen, gør Køge Centrum stærkere og stærkere, mens det bliver sværere og sværere at tage kampen op mod dem i lokalsamfundene udenom.
Køge Handel har endda fået lov til at lave konkurrencer, hvor man kan vinde et gavekort til en af Køge bys butikker ved at lægge billeder op fra diverse events. Borup Erhverv er i ikke blevet spurgt om de vil have en tilsvarende mulighed.

På Instagram profilen er der også en permanent henvisning til Kulturnatten i Køge, Kyndelmisse, som støttes af Køge Kommune med 243.500 kr. Til sammenligning får Kulturnatten i Borup 40.000 kr. i tilskud, men der er ingen henvisning – eller bare et billede – fra kulturnætterne i Borup.
Der er heller ikke et eneste billede fra Juletræstændingerne i Borup, men rigtig mange fra juletræstændingen på Torvet og hvad der ellers sker i julemåneden.

Fik jeg i øvrigt sagt der er rigtig mange billeder fra Kyndelmisserne i Køge?

Spørgsmålet er om kommunikationsafdelingen ved der eksisterer lokale events i Køge Kommune?
Det er et fair spørgsmål på baggrund af Instagram billederne. De har i hvert fald helt styr på hvad der sker i 4600 Køge.

Skal vi videre?
Hvordan kommer vi så videre? Skal vi videre?

I hvert fald skal kommunikationsafdelingen til at leve op til deres navn: At kommunikere. Kommunikere ud hvordan Instagram profilen kommer til at dække hele kommunen, og ikke den massive eskponering af 4600 Køge.

De skal i billeder, so to speak, vise at de virkelig mener det når de skriver de ikke er bange for at vise, at de elsker Køge Kommune. Ikke bare 4600 Køge, men hele Køge Kommune.

De kan række ud til de mange lokale Facebook grupper, hvor der ofte deles billeder af lokale begivenheder, og blive ved med at pippe om at de gerne ser flere billeder fra netop deres områder.

Hvis ikke det rettes op så enten drop Instagram profilen, eller kommunikationsafdelingen kan tone rent flag, og lave et hashtag som er #sammenom4600Køge.

Så vil det andet hashtag #smukkekøge, også passe bedre ind.

Rolf Larsen
Redaktør Hverdagsnyt







SENESTE NYT

SPORT 1. AUG 2022 KL. 00:46
Det begyndte godt
SPORT 30. JUL 2022 KL. 15:57
Ny sæson nyt håb
NYHEDER 17. JUL 2022 KL. 21:57
Træbro er færdigrenoveret
NYHEDER 8. JUL 2022 KL. 07:27
Naturplads anlægges
NYHEDER 6. JUL 2022 KL. 21:17
Første etape gennem Borup
NYHEDER 26. JUN 2022 KL. 14:07
Midsommerfesten i IF Frem
NYHEDER 26. JUN 2022 KL. 11:52
Børnedyrskue for 46. gang
NYHEDER 25. JUN 2022 KL. 23:11
Spanagerbroen renoveres
NYHEDER 25. JUN 2022 KL. 12:09
Teknologi til træer

Flere nyheder